Skip to main content

De snoek was los!!

Het kan ook per dag soms erg verschillen, ook wat de vissoort betreft. Soms wordt er bijna niets gevangen, dan weer alleen baars of voorn, maar zelden allebei de soorten tegelijk. Ook wat grootte van de vis betreft is het opvallend dat het of voornamelijk kleine vis of van een redelijk formaat is, apart. We laten ons daarom wat betreft het Kolhornerdiep niet zoveel gelegen liggen aan vangstberichten, wel in verband met het werpen en zeker in het koudere weer de windrichting. Die willen we graag vanuit een zuidelijke hoek omdat je daar voor 90 % alleen vanaf de zuidwestelijke kant kan vissen. En uit die richting zou de wind ook waaien die dag. Alleen, toen ik `s ochtends nog even goed naar Buienradar keek bleek dat er bijna de hele middag sprake zou zijn van aan een stuk door motregen. Nu ben ik niet echt een mooi weer vissen maar nu het kouder wordt heb ik een hekel aan regen, zelfs motregen en zeker als die de hele middag blijft doorgaan.

Dus toch maar naar een alternatief gekeken. Na een aantal stekken besproken te hebben viel uiteindelijk de keuze toch op de Zuidervaart met als uitwijkmogelijkheid de Noordervaart bij Stompetoren. Nu is het wel zo dat de laatste jaren de vangsten in de Zuidervaart en zeker bij Zuid Schermer, zowel wat voorn als snoek betrof steeds slechter werden. Wat betreft snoek kan ik mij nog wel wat voorstellen ivm dressuur, er werd daar erg veel met kunstaas gevist. Maar ook de voornvangsten namen drastisch af. De laatste jaren was de Noordervaart bij de brug in Stompetoren een goed alternatief maar ook daar werd het helaas minder. Bovendien had ik al van een aantal mensen gehoord, zowel vliegvissers als kunstaasvissers dat ze het de laatste maanden overal lastig vonden om een snoek te vangen. Maar goed, we konden in ieder geval even kijken of er al riet gemaaid was langs de Zuidervaart, hoe het met de plantengroei in het water gesteld was en of er misschien al leven te zien was in het water.

We arriveerden niet al te vroeg in Zuid Schermer (we zijn weliswaar niet echt mooi weer vissers, maar zeker ook geen vroege vogels in deze tijd van het jaar) en parkeerden de auto op de bekende plek aan de noordzijde van de brug bij het Zwarte Kerkje en dus de oostkant van de vaart. Bij het optuigen zagen we al tekenen van witvis in het water, zelfs ook al een voorzichtig kolkje wat waarschijnlijk op snoek wees. Ik had als eerste de streamerhengel opgetuigd en kon al snel de eerste worpjes gaan maken. Voor dit soort klein polderwater gebruik ik een pittige # 4 en ik heb eigenlijk maar zelden het gevoel dat ik problemen heb bij het drillen van de vis.

De plek waar ik het kolkje van de snoek had gezien negeerde ik voorlopig maar, ik heb allang geleerd dat het geen zin heeft jagende snoek(en) achterna te hollen. Heel vermoeiend en meestal ook niet effectief. Echter, toen ik de plek vlak bij de auto afgevist had en vervolgens een meter of 10 verder ging staan vissen kwam ik al meteen op de plek waar we de snoek zagen jagen. En zowaar, een snoekje van een cm of 40 dook bij de eerste worp meteen al vol enthousiasme op de streamer, ik had zelfs de kieuwgreep nodig om de haak te kunnen verwijderen.

Ondertussen waren de tekenen van witvis in de oppervlakte toegenomen maar nog veel meer de activiteit van snoek. Achter elkaar zag je kolken, soms flinke, en wegspringende voorn. Hans was met nimfen aan de gang gegaan en ving ook de nodige visjes, veel klein maar ook wel aardige voorns tussendoor. Ik viste met de streamer achter hem aan om de witvis niet te verstoren maar ondanks al de activiteit van jagende snoek bleven aanbeten tot aan de brug verder uit.

Frits1112

Ik ging vervolgens aan de zuidzijde van de brug verder, ook al was daar geen teken van jagende snoek te zien, dat zegt namelijk niet altijd wat. Helaas was daar duidelijk minder gemaaid maar ik kon nog net een mooie lange worp langs het riet richting brug maken. De laatste meters lijn en de streamer kon ik niet zien maar ik wist dat ik ongeveer op een meter van het riet viste. De aanbeet kwam dus uit het niets en in eerste instantie dacht ik zelfs aan een vals gehaakte karper. De snoek(want dat was het dus toch wel) zette meteen een sprint in van meer dan 10 meter en door de slip van mijn reel. Gelukkig wel de andere kant op dus van de brug af waardoor ik beter kon zien wat hij aan het doen was. Dat leverde ook wel visueel het nodige op, tot twee keer in het midden van de vaart een sprong boven water en nog een aantal keer een sprint over een behoorlijke afstand. Hans had ik ondertussen mijn fototoestel gegeven en die stond boven op de brug te genieten van het schouwspel. Ik begon mij inmiddels wel af te vragen wat ze in het water van de Zuidervaart hadden gedumpt, een overgebleven partijtje doping van een van de wielerrondes? Maar, na voor mijn gevoel een minuut of 10 ging toch de power er bij snoekmans wat uit en kon ik met een strakker gestelde slip de snoek langzamerhand naar mij toekrijgen. En nog 10 minuten later was de snoek geland, onthaakt (en weer was de kieuwgreep hoognodig), foto`s gemaakt, gemeten (76 cm) en weer teruggezet. In het water en bij de dril oogde en voelde de snoek overigens groter, maar het was een prachtig gaaf exemplaar. Ondanks het feit dat er aan de zuidzijde van de brug nog steeds niet gejaagd werd en aan de noordzijde juist heel intensief besloot ik toch eerst het deel ten zuiden af te vissen. Aan de overkant van het water was nog een stuk van een meter of 6 gemaaid, waardoor ik nog een behoorlijk deel van de vaart kon afvissen. Het stuk waar ik de grote snoek had gevangen sloeg ik maar even over, ik kon mij niet voorstellen dat er nog een andere snoek op dat stuk zou liggen, althans niet in deze tijd van het jaar. Kort achter elkaar ving ik op het nieuw stuk op een meter of 10 van elkaar ook weer twee snoeken van een 50 tot 60 cm. Dat waren al vier snoeken en snoekjes in minder dan een uur. Ik had ook tussendoor nog een voorzichtige aanbeet maar ik vermoed dat dat een baarsje was die bij nader inzien de streamer toch wat te groot of niet interessant genoeg vond.

Ik heb daarna nog gekeken of er zuidelijker van de brug nog een open plek in het riet was, maar in ieder geval de eerste 100 meter niet meer. Tijd dus om mij te wijden aan het deel ten noorden van de brug en dan nu aan de westkant van de vaart. Het jagen van de snoek ging onverminderd door en al bij mijn tweede worpje kwam snoek nummer 5 binnen, ook weer in de 50-60 cm klasse. Het duurde daarna nog een twintig minuten en toen kwam nummer 6 binnen, nadat die eerst de streamer gemist had en daarna nog kort getoucheerd maar niet geprikt was. Ook dit snoekje zat in de 50 – 60 cm klasse.

Op dat moment begon het snel af te lopen met de activiteit van jagende snoek en met de vangsten van voorn aan de nimf idem dito. Teruglopend naar de auto maakte ik af en toe nog een worpje over het deel van het water wat ik als eerste al afgevist had en dat leverde zowaar nog een aanbeet op van een wat grotere snoek dan de voorgaande vier. Maar helaas loste ik deze, bij het opdraaien van het teveel aan losse lijn op de reel was ik even de spanning op de lijn kwijt en zeker bij een weerhaakloze haak is de kans groot dat je dan de vis kwijt bent. Bovendien zag ik de streamer voor in de bek zitten en dat vergroot in dat geval de kans op een losser alleen maar. Jammer dus dat ik hem verspeelde, maar met zes snoeken had ik niet te klagen. Ik vond het ook wel opvallend dat, waar normaal mijn relatief kleine snoekstreamers (Gamakatsu F314 6, een enkele keer 4) normaal gesproken bij snoek bijna altijd voor in de bek zitten, nu bij 5 van de 6 gevangen snoeken de kieuwgreep noodzakelijk was om de haak te kunnen verwijderen.

Het werd inmiddels al later en een stuk frisser. Mede omdat de activiteit van de vis weliswaar nog niet tot zero gereduceerd maar wel drastisch aan het afnemen was besloten we om toch ook maar even in Stompetoren bij de Noordervaart te gaan kijken. In eerste instantie was daar niet veel leven in het water, hier en daar wat kringetjes die op witvis wezen en in de verte een kolk wat leek op snoek maar ook een watervogel kon zijn geweest. Tegen zonsondergang kwamen er echter meer kringen en kleine kolkjes van azende witvis en ook begon snoek actief te worden al was het veel minder dan s middags in Zuid Schermer. Ik heb daar echter geen snoek meer gevangen, Hans nog wel een aantal voorns. Toch opvallend deze vangsten, na jaren achteruitgang van de ooit fantastische snoek en voornstek bij Zuid Schermer nu opeens weer zon resultaat. Een verklaring heb ik niet, ik ben vooralsnog benieuwd of dit beeld blijvend is en ook opgaat voor de andere vaarten in de Schermer.

Inmiddels was het donker geworden en was het tijd om in te pakken en op weg te gaan naar de traditionele afsluiten van de dag, de single malt. Deze keer geen echt spannende keuze, maar evengoed wel lekker, een Cardhu.

Frits1114

• Hits: 554

Lid worden?

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.