Skip to main content

Via de Lenne naar de Kyll

De afgelopen jaren is dat er niet meer van gekomen. Lockdowns, sport op serieus niveau en en passant een studie biologie van Mart gooiden regelmatig roet in het het eten. In maart is hij afgestudeerd en komt er iets meer tijd in zijn agenda. En eindelijk is het dan zover. We gaan vissen!

De meimaand is in mijn herinneringen een prachtige periode om de lijnen op Duits stromend water uit te werpen. En omdat de Kyll vanuit de berichten op de app van de Poldervlieg  teveel overstromingsschade en te weinig vis zou hebben, zochten we een alternatief. De Lenne zou een hele goede keuze zijn en op het advies van Jan Spruit werd dat ons reisdoel. Drie dagen vissen op een strekke bij Schmallenberg, de vliegendozen goed gevuld en extra lange leaders aan de lijnen geknoopt. Klaar om ook die schuwe knoepert van een forel te kunnen vangen…

De reis verliep voorspoedig en al in de ochtend hadden we ons reisdoel bereikt. Schmallenberg heeft drie strekken waarvan wisselend per maand er één geopend is om te vissen. Nadat ik in het Rathhaus van Schmallenberg mijn landesscheine had verlengd,  zijn we de rivier gaan verkennen. Deze mei-maand wordt er op strekke 2 gevist. Dat is een traag stromend stuk van de Lenne dat door bebost gebied aan de rand van de stad stroomt. In Duitsland heeft het, net als in Nederland, al enige tijd niet geregend. Het water stond dus zeer laag in de traagstromende rivier waarin we kleine maar af en toe ook grote forellen konden spotten. Deze vissen waren vooral te vinden in de dicht beboste stukken waar het precieze aanwerpen geen sinecure zou zijn.

jelke2

Rond de klok van twee uur in de middag was de temperatuur al tegen de 30 graden. We aten een broodje zweterige kaas en vette worst aan het water en bespraken onze kansen op vis. Die achtten we in deze condities niet zo groot. We besloten de rivier verder stroomafwaarts te verkennen. Op de kaart zagen we dat dat er het riviertje de Uentrop zich in de Lenne samenvoegt en mogelijk dat we bij Saalbergen meer water zouden hebben. Onderweg ontdekten we dat de Lenne behoorlijk gekanaliseerd is waardoor het water snel word afgevoerd. De rivier werd er ook beneden Saalbergen niet breder op en we besloten op zoek te gaan naar een alternatief. We kozen de Kyll, we kennen de rivier en hebben dan geen voorbereidingstijd meer nodig.

Last minute een vistripje boeken is makkelijk gezegd maar alle bekende adresjes in de Eifel zaten vol met gasten. We hoorden wel dat vliegvissende gasten tevreden waren over de vangsten en dat maakt dat we alleen maar gretiger werden om op de Kyll te gaan vissen. Gelukkig vonden we twee overnachtingen in Densborn die we nog konden vastleggen en om vier uur reden we weg uit Schmallenberg om drie uur later in Densborn op de brug over de Kyll te staan. Ook hier laag water maar voldoende stroming, vliegen en… stijgende vis.

Bij gasthoff Die Ecke werden we hartelijk ontvangen door Maija en haar dochter. Tijdens de wandeling in de avond langs de Kyll zagen we dat de rivier wel veranderd was. Veel bomen en dus schaduw weg. Nieuwe grindbanken waren aangespoeld maar ook zagen we veel vis van mooi formaat. Volop kansen om forel te vangen.

De twee daarop volgende dagen hebben we lekker gevist, Door het koude voorjaar in Densborn was het insectenleven nog niet helemaal op gang gekomen. De vis was wel  aan de oppervlakte aan het azen maar waarop is de grote vraag gebleven. Hoe goed we ook keken, we zagen niets waarmee we gericht konden vissen. Experimenteren dus. Wij vingen vis op hele kleine nimfjes en kleine blue winged olives. Kleine Adams in de kleur bruin leverden ook vis op. Regelmatig losten we vis en vermoedelijk was dat omdat we uitsluitend weerhaakloos visten. Het heldere weer en de hoge temperatuur, ook hier liep de temperatuurmeter op tot 30 graden, maakte dat de middag de vangsten terugliepen. En dat gaf ons de gelegenheid om lekker uitgebreid te lunchen, bij te komen en weer uitgerust de avond in de rivier door te brengen. We bakten eitjes met spek en worst op de meegebrachte brander. Dat smaakte beter dan een diner in een sterrenrestaurant!

jelke1

Tegen de avond werden de vangsten weer beter. En in het schemer konden we ook wat grotere vliegen inzetten. Dat maakte het gemakkelijke omdat we zelf ook nog konden zien waar we aan het vissen waren. Op de terugweg evalueerden we de vistrip; mooie vissen en wat minder gunstige omstandigheden. Maar redelijk goed gevangen en ook veel vis gemist. Maar heerlijk tevreden met de twee visdagen.

jelke4

• Hits: 538

Lid worden?

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.